Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen
the engineers of development
Image

Draaibare sensor in Inventor

Sick levert compacte benaderingschakelaars die je in vijf posities (figuur 1) kunt roteren en klikken. Hierbij denk je al gauw aan een assembly met positional representations, maar ik wil met dit artikel laten zien dat het ook in een part mogelijk is.


Figuur 1

Download CAD-modellen

Tegenwoordig leveren de meeste bedrijven wel CAD-modellen via hun website. SICK gelukkig ook. Helaas zijn deze modellen vaak te groot en vol met details die je niet nodig hebt.

In eerste instantie had ik geen zin om te vereenvoudigen: te veel werk. Maar doe je het niet dan kunnen de frustraties flink oplopen. Zo kwam er bij mij stoom uit mijn oren toen ik de sensor niet eens fatsoenlijk op een bevestigingsplaatje kon plaatsen omdat bijna elk vlak onder een hoek staat.

In figuur 2 is een bovenaanzicht van de SICK sensor te zien. 2,2mb groot, 100 features in de model browser, en bijna geen vlak staat haaks.


Figuur 2

Voor de productie van de sensor heb je misschien al die afrondingen en schuine vlakken nodig, maar een eindgebruiker krijgt hier alleen maar jeuk van. Ten eerste is het lastig om deze sensor te plaatsen en ten tweede maakt het je samenstelling onnodig zwaar, zelfs na een shrinkwrap.

Bottom line: Gedownloade files altijd vereenvoudigen!

Om hier wat van te maken heb ik het CAD-model opgemeten en opnieuw opgebouwd. Vereenvoudigen is hier dus eigenlijk niet het juiste woord. Misschien niet verstandig bij grote modellen, maar bij dit kleine onderdeel is het de korste klap. Overal heb ik rechte vlakken gebruikt, hele maten, en eenvoudige features (zie figuur 3).


Figuur 3

Ongeveer 90% kleiner en een uur verder, maar ik win die tijd terug in de toekomst bij het plaatsen van de sensor en omdat mijn hoofdsamenstelling lichter is.

Nu wil ik de sensor in meerdere posities plaatsen, dit doe ik met view representations.

View representations

Wellicht heb je ooit in je carrière tevergeefs geprobeerd een feature te suppressen in een view representation. En vervolgens heb je de view representations in parts mogelijk nooit meer aangeraakt.

View representation in parts wordt nauwelijks gebruikt maar het heeft toch meerdere functies:

  • Color overrides (bodies, surfaces, model)
  • Cameraposities
  • Solid bodies aan/uit

De truc om deze sensor in meerdere posities te zetten zit in het gebruik van view representations in combinatie met solid bodies aan/uit.

Hierna volgt een stap-voor-stap uitleg hoe ik dit heb aangepakt voor deze sensor.

Stappenplan


Stap 1
We hebben nu een part met één body. Om het blok te kunnen positioneren moeten we die splitsen. Dit kan het beste met de split tool, en dan split solid. Zie figuur 4, de split solid met work plane en figuur 5, waarbij het model nu twee solid bodies (CLAMP, FRONT) heeft. FRONT is daarin omlijnd met een groene stippellijn.


Figuur 4


Figuur 5

Stap 2
We selecteren nu de nieuwe body en kiezen ‘Copy Object’ (figuur 6).


Figuur 6

Vervolgens kiezen we ‘Repaired geometry’ en ‘Delete Original’ (figuur 7).


Figuur 7

Dit zorgt er voor dat we een exacte kopie krijgen van de sensorblok (figuur 8).


Figuur 8

Stap 3
De laatste stap is het roteren van het blok. Hiervoor maken we eerst een work axis op het midden van het blok (figuur 9).


Figuur 9

Om vervolgens het blok te roteren middels ‘Move Bodies’ (figuur 10 en 11).


Figuur 10


Figuur 11

Maak nu van elke positie een view zoals in figuur 12 (left) en 13 (up).

Figuur 12


Figuur 13

Plaatsen in assembly

 De repesentations kun je nu gebruiken in een assembly. Klik hiervoor met je rechtermuisknop op een part (figuur 14).


Figuur 14

Het is nu mogelijk om per sensor te bepalen welke kant hij op staat (figuur 15).


Figuur 15

Conclusie

Wil je een eenvoudig onderdeel (dus geen assembly) in verschillende standen dan is dit de werkwijze. Je kunt dit ook gebruiken om een onderdeel in een status ‘bewerkt’ en ‘onbewerkt’ te tonen met hetzelfde part number.



Figuur 16

Nadeel van deze werkwijze is dat je meerdere bodies kopiëert en de bestandsgrootte daardoor snel kan oplopen. Doe dit dus niet met grote modellen.

Vragen of suggesties over dit artikel?
Stuur me dan een mail of zoek contact via LinkedIn.  

Arnold van der Veen