Nestlé, de toonaangevende producent van babyvoeding, heeft AKOS-projectmanagement ingeschakeld voor het uitvoeren van een project op hun productielocatie in Nunspeet. Het project omvatte het vervangen van twee tanks voor de opslag van melkpoeder, die niet optimaal meer functioneerden.
Nestlé had de tanks 8,5 jaar geleden in gebruik genomen. Alhoewel verwacht werd dat de tanks de gemiddelde levensduur van 15 jaar zouden halen, waren ze vroegtijdig aan vervanging toe. Zowel de buiten- als de binnenlaag van de tank vertoonden gebruikssporen. Daardoor behaalde de tanks de maximale functionaliteit niet meer. Er werd een Projectmanager van AKOS aangetrokken om deze klus te klaren.
Tijdens het project is er gekeken naar de oorzaak van de vroegtijdige vervanging en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Maar veruit de belangrijkste vraag die de meeste discussies opleverde was toch wel: Welke weg kunnen we het beste nemen om de tanks te vervangen? Projectmanager Silverster ligt zijn aanpak toe: “We zijn grofweg gaan kijken naar vier scenario’s. Het eerste en meest voor de hand liggende scenario, zoals de tanks binnengekomen zijn gaan ze er ook uit. Deze optie viel al snel af. Naast een andere tank die hiervoor in de weg stond, was ook de ingang niet meer hetzelfde als negen jaar hiervoor. Er is inmiddels een bijgebouw geplaatst die deze uitgang naar buiten te smal maakt.”
De uiteindelijke route die de tanks zouden afleggen was een lange weg door de fabriek heen. “Dit brengt weer allerlei nieuwe risico’s en uitdagingen met zich mee,” vertelt Silvester verder. “Zo moest er ook gekeken worden naar hygiëne en veiligheid tijdens de verhuizing. Dit zorgde ervoor dat het project al snel niet meer alleen onderwerp van gesprek was binnen het projectmanagement team. Ook collega’s die zich bezighouden met de hygiëne binnen productie en de veiligheid in de fabriek werden betrokken bij het project om te helpen dit voor elkaar te krijgen.”
Omdat het al snel duidelijk werd dat het vervangen van de tanks een hele klus zou worden, werd ‘tijd’ de grootste uitdaging. “Ik had de uitvoer van het project goed doorgemeten. Ik kwam tot de conclusie dat het van start tot finish 3,5 week tijd zou kosten. Dat was een grote tegenvaller voor Nestlé die de klus graag geklaard zag worden in 2 weken tijd. “Ik kon de wens van onze klant goed begrijpen. De productie gedurende 3,5 week stil leggen is erg kostbaar. We konden de klus niet klaren zonder het volledig stilleggen van de productie. Dan is het zaak om de doorlooptijd zo ver als mogelijk te verkorten.”
Eén van de manieren waarop Silvester dit heeft weten te realiseren was door handig gebruik te maken van reguliere onderhoudsdagen. “De fabriek wordt iedere maand een dag stilgelegd zodat het reguliere onderhoud uitgevoerd kan worden. Door deze tijd te benutten in onze voorbereiding, konden we verderop in het traject weer tijd besparen,” vertelt hij. “De productiekeuken, die tijdelijk aan de kant moest om de weg vrij te maken voor het transport, hebben we makkelijker te demonteren gemaakt. Door vooraf alle buizen te voorzien van een afkoppelmogelijkheid bespaarden we later tijd bij het weghalen en het terugplaatsen van de keuken.”
Ondanks de goede voorbereiding en uitgebreide risicoanalyses, kan je ervan uitgaan dat je op verrassingen en uitdagingen stuit. “We hadden met de leverancier van de nieuwe tanks afgesproken dat ze schoon geleverd zouden worden. Helaas bleek bij inspectie dat één van de tanks door de leverancier niet goed gereinigd was. Doordat we de tanks een week voor de start van het project hadden laten afleveren, was er gelukkig voldoende tijd om dit probleem samen op te lossen,” vertelt Silvester. “De voorbereidingen grondig zijn uitgevoerd. Daardoor kan je dit soort verrassingen ook goed opvangen, zonder dat dit voor een ongewenste vertraging zorgt.”
Zo aan de buitenkant lijkt het alsof er niets wezenlijks is veranderd ten opzichte van de oude situatie. Maar de nieuwe tanks staan weldegelijk op hun plek en zijn met volle tevredenheid in gebruik genomen. “Pas toen we het project gingen uitvoeren en je bijvoorbeeld deuren met kozijnen en al verwijderd zag worden, werd voor veel mensen de impact van het vervangen van de tanks duidelijk. Dan is het fantastisch wanneer je naast het hele Projectmanagement team van Nestlé allerlei andere collega’s en leveranciers hard ziet werken om de klus te klaren. Dat je zo’n grote klus met elkaar in uiteindelijk twee weken en een dag tot een goed einde brengt, gaf mij als Projectmanager enorm veel voldoening.”
De projectmanagers van AKOS hebben jarenlange ervaring in uiteenlopende sectoren. Zeker als het gaat om projecten in complexe omgevingen; de projectmanager is de schakel naar succes. Heeft u een project waarbij u de kennis en expertise van een projectmanager van AKOS goed kunt gebruiken? Neem vrijblijvend contact op voor advies.